Frågor och svar

Här samlar vi frågor och svar som kan ge lite mer information om föreningen, medlemskap, hamnen samt uthyrning och försäljning av båtplatser mm.

Vem äger hamnen?

Wallhamn Marina ägs idag av det kommunala bolaget Tjörns Hamnar AB

Vem driver hamnens verksamhet?

WMY Hamnförening driver hamnen och det görs enbart med ideella krafter

Får jag som äger en båtplats sälja den?

Ja, du som har en nyttjanderätt, äger din båtplats, har rätt att sälja den.

Hur är rutinen vid försäljningen?

Du som säljare av nyttjanderätten till båtplatsen ombesörjer själv hela processen. Säljare och köpare gör upp om priset och skriver ett köpeavtal. Använd det formulär som WMY tagit fram.

Köpekontrakt av nyttjanderätt v1.0 (ifyllbart) ( Ifyllbar pdf för dig som vill fylla i digitalt )
Köpekontrakt - nyttjanderätt (om du vill fylla i för hand)

Kopia av undertecknat kontrakt, eller valda delar av detta, mailas till ordförande; ordforande@wmy.se. Samtidigt skall Tjörns Hamnar AB ha information om försäljningen. Viktigt är att köparens kontaktuppgifter finns med.

Får jag som äger en båtplats hyra ut den?

Ja, du som har en nyttjanderätt, äger din båtplats, har rätt att hyra ut den. Viktigt att du informerar hyresgästen om våra Ordningsregler, som finns på hemsidan.

Måste jag vara medlem i WMY Hamnförening?

Ja, enligt våra stadgar måste du som har en nyttjanderätt, äger din båtplats, vara medlem i WMY Hamnförening

Måste jag delta i alla arbetsdagar?

Alla medlemmar måste delta i minst en arbetsdag per år. Vi har tre arbetsdagar på våren och två på hösten. Enligt våra stadgar drabbas du av en avgift på 1.000 kronor om du vid årets slut inte deltagit i någon av våra arbetsdagar.

Hyr du ut din plats är det viktigt att du och andrahandshyraren gör upp om vem som deltar på arbetsdagarna. Våra förtroendevalda, såsom styrelsen och sammankallande i olika grupper, gör sin arbetsinsats för hamnen genom sitt arbete i rollen.

Har jag kvar de löften som Wallhamn Marina o/e Promarina givit mig?

Nej! WMY Hamnförening har inte ärvt några löften. WMY skapar nya regler och som passar till hur vi idag driver verksamheten.

Varför finns Marine Support AB i hamnen?

Marine Support och ägaren Henrik Linusson är vår samarbetspartner. WMY har valt Marine Support för att de finns på området, är kunniga inom båthantering, har kompetens och utrustning för torr- och sjösättning.

Var beställer jag sjösättning eller torrsättning?

Vår samarbetspartner Marine Support AB kontaktar du när det är dags för sjösättning/torrsättning. På deras hemsida ( www.marinesupportab.com ) finns ett formulär som du skall fylla i. Här anger du ditt medlemsnummer i WMY Hamnförening.

Var hittar jag mitt medlemsnummer?

Ditt medlemsnummer hittar du på dina fakturor från WMY Hamnförening.